Arvid Nordquist finansiär till Nordens första Social Supermarket

Stockholms Stadsmission har tillsammans med matvaruföretaget Axfood tagit initiativet till Nordens första Social Supermarket. Det är alltså en matbutik i syftet att hjälpa människor i utsatthet att få möjlighet att handla matvaror till kraftigt nedsatta priser, samtidigt som man försöker råda bot på problemet med matsvinn.

Den nya matbutiken kommer fungera genom att ta in donationer från matbutiker, och sälja produkter som annars skulle slängas – vilket ofta innebär produkter med kort eller utgånget bäst-före datum. De kommer också erbjuda ett medlemskap till människor i ekonomiskt utsatta situationer så att de kan handla för en tredjedel av priset. Butiken är självklart öppen för alla som vill stödja initiativet och handla på ett mer miljövänligt sätt.

Nu har kaffetillverkaren Arvid Nordquist, som också var först i Sverige med ett 100 procent certifierat kaffe, gått ut som finansiär till matbutiken.

-För Arvid Nordquist är hållbarhet viktigt både i vår egen värdekedja och i samhället omkring oss, säger Peter Dannqvist, Hållbarhetschef på Arvid Nordquist, i ett pressmeddelande. När vi fick förfrågan om partnerskap i Nordens första Social Supermarkets så såg vi genast möjligheten att kunna bidra.

Butiken är ett pilotprojekt där behov och efterfrågan kommer att testas inför eventuella vidareutvecklingar. Den kommer drivas av Axfood, Stockholm Stadsmission och 9 andra finansiärer. Dessa är: Vinnova, Axel Johnson, Coca Cola Enterprises Sverige AB, HK Scan, Nestlé Sverige AB, Santa Maria AB, Svenska Cellulosa Aktiebolaget SCA, Orkla Foods Sverige.

Detta är ett otroligt viktigt initiativ och en mycket positiv utveckling för Sverige. Här slår man ett slag för de utsatta samtidigt som man gör en insats för miljön. För helt ärligt så är det sjukt hur mycket ätbar mat som kastas bort varje dag, när den hade kunnat nära en fattig familj. Liknande butiker har funnits i Europa i över 15 år, så det är verkligen på tiden att vi får en motsvarighet i Sverige. Förhoppningsvis är initiativet en framgång, och kan leda till att fler butiker öppnas i landet på sikt.